Θέμα: «Εκσυγχρονισμός Γεωργικών εκμεταλλεύσεων μέτρο 121 του ΠΑΑ 2007 - 2013»
Κ. Διβάρη,
Στον απόηχο μιας κατά γενική ομολογία επιτυχημένης εκδήλωσης, (Ημερίδα Θες/νίκης 04/02/2011), τόσο οργανωτικά όσο και για την συμμετοχή των Γεωτεχνικών, αλλά ακόμα και λόγω του περιεχομένου των ομιλιών και του διαλόγου που έγινε, επιτρέψτε μας να σας επισημάνουμε μερικές παρατηρήσεις μας.
1. Είναι σαφές ότι ο προϋπολογισμός του Μέτρου 121 είναι πολύ μικρός σε σχέση με το ενδιαφέρον που έχει ήδη εκδηλωθεί από τον αγροτικό κόσμο. Ακόμα και η δέσμευσή σας για 2η προκήρυξη του μέτρου εντός του 2011 μάλλον δεν είναι αρκετή για να καλύψει το ενδιαφέρον, άρα είναι επιβεβλημένη ανάγκη να εξοικονομηθούν πόροι για το συγκεκριμένο Μέτρο μέσω της αναθεώρησης του ΠΑΑ.
2. Το Πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης είναι επιτυχημένο, προσδίδει οφέλη στη γεωργία και είχε υψηλή απορροφητικότητα – μάλιστα είχε υπεραπορροφητικότητα 200 και πλέον εκ. € στην προηγούμενη Προγραμματική περίοδο τα οποία σήμερα αποτελούν ανειλημμένες υποχρεώσεις. Η επισήμανσή μας είναι πως σε περιόδους κρίσης που πολλά προγράμματα έχουν «μέτρια» εκδήλωση ενδιαφέροντος και τελικής υλοποίησης (π.χ. ΟΠΑΑΧ, πρόγραμμα μικρομεσαίων, κ.τ.λ.) και τη στιγμή που η απορροφητικότητα είναι ένα από τα κύρια ζητούμενα για ολόκληρο το Δ’ ΚΠΣ, ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα πετυχημένο δεν πρέπει να παρουσιάζεται με έναν τόσο μικρό προϋπολογισμό. Να αναφέρουμε εδώ πως αρκετοί τομείς της οικονομίας (π.χ. εμπόριο, μεταποίηση, βιοτεχνία κ.α.) χρηματοδοτήθηκαν τα τελευταία χρόνια γενναία, τη στιγμή που η πρωτογενής παραγωγή χρηματοδοτήθηκε με επενδυτικά προγράμματα τελευταία φορά το 2005 με τη τελευταία προκήρυξη του προγράμματος. Η αύξηση των πιστώσεων είναι επιβεβλημένη.
3. Τα κριτήρια βαθμολόγησης Νέων και Παλαιών γεωργών δεν μπορεί να είναι τα ίδια και αυτό γιατί οι νέοι αγρότες που εγκαταστάθηκαν το 2009 δεν μπορούσαν να έχουν συμβολαιακή διάθεση προϊόντων, πιστοποιημένη καλλιέργεια, καθετοποίηση παραγωγής, παραγωγή ΠΟΠ προϊόντων (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων), κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, άδεια λειτουργίας. Όλα δηλαδή εκείνα τα σημεία για τα οποία ένας «παλιός» αγρότης μπορεί να βαθμολογηθεί. Το αποτέλεσμα είναι σχεδόν στο σύνολο των Νέων Γεωργών με κατεύθυνση στη φυτική παραγωγή να μη συγκεντρώνει την απαιτούμενη βαθμολογία και ομοίως περίπου το 80% αυτών με κατεύθυνση στη ζωική παραγωγή.
4. Οι επενδύσεις με κατεύθυνση στη γεωργική πρωτογενή παραγωγή βαθμολογούνται λιγότερο από τις επενδύσεις στη δευτερογενή παραγωγή. Για παράδειγμα η νέα τεχνολογία στις καλλιεργητικές τεχνικές βαθμολογείται το μέγιστο με 1,8 μόρια ενώ η καθετοποίηση της ιδίας παραγωγής με 5,25 μόρια. Η καθετοποίηση είναι ένα ζητούμενο και πρέπει να βαθμολογείται, αλλά το κυρίως ζητούμενο είναι η πρωτογενής παραγωγή η οποία βαθμολογικά έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
5. Μέχρι και σήμερα, πέρασε περισσότερο από ένας μήνας από την εφαρμογή του «Καλλικράτη», απομένει περίπου μία εβδομάδα για τη έναρξη υποβολής των φακέλων υποψηφιότητας του προγράμματος και τα προβλήματα που υπάρχουν είναι πολύ μεγάλα σε σχέση με τις περιφερειακές υπηρεσίες που εμπλέκονται στο Πρόγραμμα. Δεν μπορούν να θεωρηθούν απογραφικά δελτία, να κατατεθούν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, να εκδοθούν βεβαιώσεις κατοχής ελκυστήρων, να θεωρηθούν συγκριτικοί πίνακες κτλ. Το πρόβλημα είναι σημαντικό, ειδικά στις περιπτώσεις που ορισμένα δικαιολογητικά βαθμολογούνται, όπως η έγκριση ΜΠΕ, η άδεια ίδρυσης κ.τ.λ.
6. Η αξιοποίηση των Περιφερειακών υπηρεσιών είναι κάτι που πρέπει να επανεξεταστεί αφού ο αναμενόμενος όγκος των φακέλων και των εργασιών αξιολόγησης είναι πολύ μεγάλος και η εμπειρία μας από την εφαρμογή του ΕΠΑΑ-ΑΥ από την κεντρική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχ/νων Ενεργειών ΕΓΤΠΕ δεν είναι η καλύτερη. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι να λυθούν τα «Καλλικρατικά» προβλήματα των Περιφερειακών υπηρεσιών.
7. Τα χρήματα που διατίθενται μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης στους νέους γεωργούς του Μέτρου 112 είναι ελάχιστα, σε σχέση με τον αριθμό των εγκεκριμένων δικαιούχων, με αποτέλεσμα να συντελείται κατάφορη αδικία και αλλοίωση του σκοπού του προγράμματος των νέων γεωργών. Καμία αναζωογόνηση της υπαίθρου και βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού της υπαίθρου δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί αν δεν δοθεί η δυνατότητα στο πιο υγιές κομμάτι του αγροτικού κόσμου να αναπτύξει το επιχειρηματικό σχέδιο για το οποίο έχει ήδη δεσμευτεί. Άρα δε πρόκειται να επιτευχθεί ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της γεωργίας στην πατρίδα μας.
8. Κατάφορη αδικία συντελείται με τον αποκλεισμό των νέων γεωργών του 2006 από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του μέτρου 121 του ΠΑΑ, η οποία χρήζει άμεσης διόρθωσης.
9. Οι όποιες τροποποιήσεις γίνουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ώστε να αποφευχθούν αστοχίες και λάθη του παρελθόντος.
Κλείνοντας θα θέλαμε να σας παρακαλέσουμε – προσκαλέσουμε σε μία νέα ενημερωτική εκδήλωση στην Κοζάνη, σε επίπεδο Δυτικής Μακεδονίας, σε χρόνο που να σας βολεύει, για την πληρέστερη ενημέρωση των μελετητών γεωπόνων και δυνητικών δικαιούχων της περιοχής μας, με την επικαιροποίηση του Μέτρου, από τις όποιες τροποποιήσεις προκύψουν στην πορεία.
Για τα Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος του Γεωπονικού Συλλόγου Ν.Κοζάνης
Σιόγκας Θεόδωρος
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγ. Γεωπόνων Δυτ. Μακεδονίας
Ελευθεριάδης Νικόλαος
Κ. Διβάρη,
Στον απόηχο μιας κατά γενική ομολογία επιτυχημένης εκδήλωσης, (Ημερίδα Θες/νίκης 04/02/2011), τόσο οργανωτικά όσο και για την συμμετοχή των Γεωτεχνικών, αλλά ακόμα και λόγω του περιεχομένου των ομιλιών και του διαλόγου που έγινε, επιτρέψτε μας να σας επισημάνουμε μερικές παρατηρήσεις μας.
1. Είναι σαφές ότι ο προϋπολογισμός του Μέτρου 121 είναι πολύ μικρός σε σχέση με το ενδιαφέρον που έχει ήδη εκδηλωθεί από τον αγροτικό κόσμο. Ακόμα και η δέσμευσή σας για 2η προκήρυξη του μέτρου εντός του 2011 μάλλον δεν είναι αρκετή για να καλύψει το ενδιαφέρον, άρα είναι επιβεβλημένη ανάγκη να εξοικονομηθούν πόροι για το συγκεκριμένο Μέτρο μέσω της αναθεώρησης του ΠΑΑ.
2. Το Πρόγραμμα των Σχεδίων Βελτίωσης είναι επιτυχημένο, προσδίδει οφέλη στη γεωργία και είχε υψηλή απορροφητικότητα – μάλιστα είχε υπεραπορροφητικότητα 200 και πλέον εκ. € στην προηγούμενη Προγραμματική περίοδο τα οποία σήμερα αποτελούν ανειλημμένες υποχρεώσεις. Η επισήμανσή μας είναι πως σε περιόδους κρίσης που πολλά προγράμματα έχουν «μέτρια» εκδήλωση ενδιαφέροντος και τελικής υλοποίησης (π.χ. ΟΠΑΑΧ, πρόγραμμα μικρομεσαίων, κ.τ.λ.) και τη στιγμή που η απορροφητικότητα είναι ένα από τα κύρια ζητούμενα για ολόκληρο το Δ’ ΚΠΣ, ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα πετυχημένο δεν πρέπει να παρουσιάζεται με έναν τόσο μικρό προϋπολογισμό. Να αναφέρουμε εδώ πως αρκετοί τομείς της οικονομίας (π.χ. εμπόριο, μεταποίηση, βιοτεχνία κ.α.) χρηματοδοτήθηκαν τα τελευταία χρόνια γενναία, τη στιγμή που η πρωτογενής παραγωγή χρηματοδοτήθηκε με επενδυτικά προγράμματα τελευταία φορά το 2005 με τη τελευταία προκήρυξη του προγράμματος. Η αύξηση των πιστώσεων είναι επιβεβλημένη.
3. Τα κριτήρια βαθμολόγησης Νέων και Παλαιών γεωργών δεν μπορεί να είναι τα ίδια και αυτό γιατί οι νέοι αγρότες που εγκαταστάθηκαν το 2009 δεν μπορούσαν να έχουν συμβολαιακή διάθεση προϊόντων, πιστοποιημένη καλλιέργεια, καθετοποίηση παραγωγής, παραγωγή ΠΟΠ προϊόντων (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων), κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, άδεια λειτουργίας. Όλα δηλαδή εκείνα τα σημεία για τα οποία ένας «παλιός» αγρότης μπορεί να βαθμολογηθεί. Το αποτέλεσμα είναι σχεδόν στο σύνολο των Νέων Γεωργών με κατεύθυνση στη φυτική παραγωγή να μη συγκεντρώνει την απαιτούμενη βαθμολογία και ομοίως περίπου το 80% αυτών με κατεύθυνση στη ζωική παραγωγή.
4. Οι επενδύσεις με κατεύθυνση στη γεωργική πρωτογενή παραγωγή βαθμολογούνται λιγότερο από τις επενδύσεις στη δευτερογενή παραγωγή. Για παράδειγμα η νέα τεχνολογία στις καλλιεργητικές τεχνικές βαθμολογείται το μέγιστο με 1,8 μόρια ενώ η καθετοποίηση της ιδίας παραγωγής με 5,25 μόρια. Η καθετοποίηση είναι ένα ζητούμενο και πρέπει να βαθμολογείται, αλλά το κυρίως ζητούμενο είναι η πρωτογενής παραγωγή η οποία βαθμολογικά έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
5. Μέχρι και σήμερα, πέρασε περισσότερο από ένας μήνας από την εφαρμογή του «Καλλικράτη», απομένει περίπου μία εβδομάδα για τη έναρξη υποβολής των φακέλων υποψηφιότητας του προγράμματος και τα προβλήματα που υπάρχουν είναι πολύ μεγάλα σε σχέση με τις περιφερειακές υπηρεσίες που εμπλέκονται στο Πρόγραμμα. Δεν μπορούν να θεωρηθούν απογραφικά δελτία, να κατατεθούν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, να εκδοθούν βεβαιώσεις κατοχής ελκυστήρων, να θεωρηθούν συγκριτικοί πίνακες κτλ. Το πρόβλημα είναι σημαντικό, ειδικά στις περιπτώσεις που ορισμένα δικαιολογητικά βαθμολογούνται, όπως η έγκριση ΜΠΕ, η άδεια ίδρυσης κ.τ.λ.
6. Η αξιοποίηση των Περιφερειακών υπηρεσιών είναι κάτι που πρέπει να επανεξεταστεί αφού ο αναμενόμενος όγκος των φακέλων και των εργασιών αξιολόγησης είναι πολύ μεγάλος και η εμπειρία μας από την εφαρμογή του ΕΠΑΑ-ΑΥ από την κεντρική Υπηρεσία Εφαρμογής Συγχ/νων Ενεργειών ΕΓΤΠΕ δεν είναι η καλύτερη. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι να λυθούν τα «Καλλικρατικά» προβλήματα των Περιφερειακών υπηρεσιών.
7. Τα χρήματα που διατίθενται μέσω των Σχεδίων Βελτίωσης στους νέους γεωργούς του Μέτρου 112 είναι ελάχιστα, σε σχέση με τον αριθμό των εγκεκριμένων δικαιούχων, με αποτέλεσμα να συντελείται κατάφορη αδικία και αλλοίωση του σκοπού του προγράμματος των νέων γεωργών. Καμία αναζωογόνηση της υπαίθρου και βελτίωση του ανθρώπινου δυναμικού της υπαίθρου δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί αν δεν δοθεί η δυνατότητα στο πιο υγιές κομμάτι του αγροτικού κόσμου να αναπτύξει το επιχειρηματικό σχέδιο για το οποίο έχει ήδη δεσμευτεί. Άρα δε πρόκειται να επιτευχθεί ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα της γεωργίας στην πατρίδα μας.
8. Κατάφορη αδικία συντελείται με τον αποκλεισμό των νέων γεωργών του 2006 από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του μέτρου 121 του ΠΑΑ, η οποία χρήζει άμεσης διόρθωσης.
9. Οι όποιες τροποποιήσεις γίνουν στο πρόγραμμα θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ώστε να αποφευχθούν αστοχίες και λάθη του παρελθόντος.
Κλείνοντας θα θέλαμε να σας παρακαλέσουμε – προσκαλέσουμε σε μία νέα ενημερωτική εκδήλωση στην Κοζάνη, σε επίπεδο Δυτικής Μακεδονίας, σε χρόνο που να σας βολεύει, για την πληρέστερη ενημέρωση των μελετητών γεωπόνων και δυνητικών δικαιούχων της περιοχής μας, με την επικαιροποίηση του Μέτρου, από τις όποιες τροποποιήσεις προκύψουν στην πορεία.
Για τα Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος του Γεωπονικού Συλλόγου Ν.Κοζάνης
Σιόγκας Θεόδωρος
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγ. Γεωπόνων Δυτ. Μακεδονίας
Ελευθεριάδης Νικόλαος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου