Του Κώστα Καραμάρκου
Προ εννέα περίπου μηνών, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού και της τότε Υπουργού ΥΠΕΚΑ, ανακοινώθηκε στην Κοζάνη αλλά και στο Κοινοβούλιο http://government.gov.gr/2011/01/20/6339/ ένα ειδικό Σχέδιο Δράσης , στο οποίο σημειώνεται πως :
«θα συνδράμει την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που απορρέουν από την επιτάχυνση των τεχνολογικών μεταλλάξεων, ενισχύοντας ταυτόχρονα, δυναμικά και μακροπρόθεσμα, την οικονομική και κοινωνική συνοχή».
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα,...
το οποίο προετοιμάστηκε το 2010, υιοθέτησε την (εύστοχη) ονομασία Energopolis, απέκτησε Π/Υ της τάξης των ~160 Μ€ με χρηματοδότηση κυρίως από ΕΣΠΑ,ΕΑΠ και ΔΕΗ όπως και ενδεικτικό κατάλογο μεγάλων διατομεακών έργων.
Σήμερα, σε ένα μεταλλαγμένο θεσμικά περιβάλλον ( αιρετές περιφέρειες, καλλικρατικοί δήμοι, ΔΕΗ) και κυρίως οικονομικά, αναζητείται η τύχη της καταρχήν θετικής προσπάθειας και πρόθεσης.
Την τρέχουσα περίοδο :
Η Περιφέρεια και οι εμπλεκόμενοι Δήμοι σχεδιάζουν προγραμματικά τις δράσεις τους για την επόμενη περίοδο, ενώ η ΔΕΗ το έχει ήδη κάνει, το ΕΠ Δυτικής Μακεδονίας έχει ήδη εντάξει έργα σε ποσοστό 66% η προσαρμογή του ΕΑΠ σύμφωνα με τις τρέχουσες αντιλήψεις του ΥΠΕΚΑ, αναμένεται
Επομένως το πιθανότερο είναι η όλη πρωτοβουλία να ματαιωθεί ή να περιοριστεί σε μεγέθη και προσδοκίες.
Οι πρακτικές λοιπόν στην χάραξη στρατηγικού περιφερειακού σχεδιασμού για ακόμη μία φορά φαίνεται να αποτυγχάνουν και η εξήγηση είναι απλή :
«Για τα μεγάλα στρατηγικά σχέδια δράσης απαιτείται απόλυτη ευθυγράμμιση και συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως των εμπλεκόμενων προσώπων».
Είναι πλέον εκτός πραγματικότητας και ίσως αδιανόητο, κάθε επί μέρους πρόγραμμα ή πρωτοβουλία να έχει δικό της μηχανισμό υλοποίησης.
Είναι απολύτως στρεβλό επιχειρησιακά, ο κάθε αυτοδιοικητικός εταίρος να προετοιμάζεται επιχειρησιακά χωρίς να γνωρίζει τους βασικούς άξονες του αντίστοιχου σχεδιασμού των γειτόνων του, της περιφέρειας και φυσικά των υπουργείων.
Οι αναπτυξιακοί πόροι είναι περιορισμένοι και βαίνουν μειούμενοι, επομένως απαιτούνται και σε αυτή την περίπτωση ουσιαστικές συνέργειες, δραστικές μειώσεις επιτροπών, διαδικασιών και τυπικά εμπλεκομένων.
Η πρόταση είναι σαφής και αφορά τουλάχιστον στην υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων :
« Ένας να είναι ο φορέας, ως κεντρικός συντονιστής και διαχειριστής όλων των προγραμμάτων που διαθέτουν αναπτυξιακούς πόρους, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός όλων των ΟΤΑ να είναι απόλυτα συνεργατικός σε επίπεδο περιφέρειας και κυρίως ένας να είναι ο βασικός συνομιλητής με το ευρύτερο κράτος»
Προ εννέα περίπου μηνών, κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού και της τότε Υπουργού ΥΠΕΚΑ, ανακοινώθηκε στην Κοζάνη αλλά και στο Κοινοβούλιο http://government.gov.gr/2011/01/20/6339/ ένα ειδικό Σχέδιο Δράσης , στο οποίο σημειώνεται πως :
«θα συνδράμει την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που απορρέουν από την επιτάχυνση των τεχνολογικών μεταλλάξεων, ενισχύοντας ταυτόχρονα, δυναμικά και μακροπρόθεσμα, την οικονομική και κοινωνική συνοχή».
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα,...
το οποίο προετοιμάστηκε το 2010, υιοθέτησε την (εύστοχη) ονομασία Energopolis, απέκτησε Π/Υ της τάξης των ~160 Μ€ με χρηματοδότηση κυρίως από ΕΣΠΑ,ΕΑΠ και ΔΕΗ όπως και ενδεικτικό κατάλογο μεγάλων διατομεακών έργων.
Σήμερα, σε ένα μεταλλαγμένο θεσμικά περιβάλλον ( αιρετές περιφέρειες, καλλικρατικοί δήμοι, ΔΕΗ) και κυρίως οικονομικά, αναζητείται η τύχη της καταρχήν θετικής προσπάθειας και πρόθεσης.
Την τρέχουσα περίοδο :
Η Περιφέρεια και οι εμπλεκόμενοι Δήμοι σχεδιάζουν προγραμματικά τις δράσεις τους για την επόμενη περίοδο, ενώ η ΔΕΗ το έχει ήδη κάνει, το ΕΠ Δυτικής Μακεδονίας έχει ήδη εντάξει έργα σε ποσοστό 66% η προσαρμογή του ΕΑΠ σύμφωνα με τις τρέχουσες αντιλήψεις του ΥΠΕΚΑ, αναμένεται
Επομένως το πιθανότερο είναι η όλη πρωτοβουλία να ματαιωθεί ή να περιοριστεί σε μεγέθη και προσδοκίες.
Οι πρακτικές λοιπόν στην χάραξη στρατηγικού περιφερειακού σχεδιασμού για ακόμη μία φορά φαίνεται να αποτυγχάνουν και η εξήγηση είναι απλή :
«Για τα μεγάλα στρατηγικά σχέδια δράσης απαιτείται απόλυτη ευθυγράμμιση και συνεργασία των εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως των εμπλεκόμενων προσώπων».
Είναι πλέον εκτός πραγματικότητας και ίσως αδιανόητο, κάθε επί μέρους πρόγραμμα ή πρωτοβουλία να έχει δικό της μηχανισμό υλοποίησης.
Είναι απολύτως στρεβλό επιχειρησιακά, ο κάθε αυτοδιοικητικός εταίρος να προετοιμάζεται επιχειρησιακά χωρίς να γνωρίζει τους βασικούς άξονες του αντίστοιχου σχεδιασμού των γειτόνων του, της περιφέρειας και φυσικά των υπουργείων.
Οι αναπτυξιακοί πόροι είναι περιορισμένοι και βαίνουν μειούμενοι, επομένως απαιτούνται και σε αυτή την περίπτωση ουσιαστικές συνέργειες, δραστικές μειώσεις επιτροπών, διαδικασιών και τυπικά εμπλεκομένων.
Η πρόταση είναι σαφής και αφορά τουλάχιστον στην υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων :
« Ένας να είναι ο φορέας, ως κεντρικός συντονιστής και διαχειριστής όλων των προγραμμάτων που διαθέτουν αναπτυξιακούς πόρους, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός όλων των ΟΤΑ να είναι απόλυτα συνεργατικός σε επίπεδο περιφέρειας και κυρίως ένας να είναι ο βασικός συνομιλητής με το ευρύτερο κράτος»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου