Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Επιστολή ΓΕΩΤ.Ε.Ε. σε Υπ.Α.Α.Τ. για Σχέδια Βελτίωσης

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Τον τελευταίο καιρό τα μέλη του Επιμελητηρίου μας αντιμετωπίζουν μια σειρά από προβλήματα στην υλοποίηση της προκήρυξης σχεδίων βελτίωσης του μέτρου 1.2.1. ‘‘Εκσυγχρονισμός Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων’’ τα οποία και παραθέτουμε:

·         Α) Με την υπ΄ αριθμ. 166493/31-5-2011 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος...
ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Σκανδαλίδης καλεί  τους μόνιμους ή αορίστου χρόνου υπαλλήλους ΠΕ ή ΤΕ όλων των ειδικοτήτων των Υπηρεσιών του Υπ.Α.Α.Τ. και των εποπτευόμενων από αυτό Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ. και Οργανισμών (πλην του ΟΠΕΚΕΠΕ), να καταθέσουν αιτήσεις υποψηφιότητας στην Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Π.Α.Α. - Μονάδα Δ΄, για να αναλάβουν ως αξιολογητές, με υπερωριακή αμοιβή, το έργο της αξιολόγησης των μέτρων του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 – 2013, ανεξαρτήτως γνώσεων, εμπειρίας και εξειδίκευσης. Θεωρούμε πως μια τέτοια ισοπεδωτική αντίληψη μόνο αρνητικά μπορεί να λειτουργήσει στην αποτελεσματικότητα του Μέτρου. Ο ορισμός αξιολογητών μη γεωτεχνικής ειδικότητας για την αξιολόγηση γεωτεχνικών μελετών και προτάσεων είναι αντιδεοντολογικός, αντιεπιστημονικός, αντιαναπτυξιακός και κατά παράβαση του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) και συγκεκριμένα του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. μζ΄ όσον αφορά στους γεωπόνους.

Για το λόγο αυτό προτείνουμε να χρησιμοποιηθούν ως αξιολογητές οι γεωτεχνικοί, μέλη του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., είτε του Δημοσίου είτε του ιδιωτικού τομέα σε περιφέρειες στις οποίες δεν δραστηριοποιούνται. Με τον τρόπο αυτό θα αξιοποιηθούν γεωτεχνικοί που και τις γνώσεις έχουν, αλλά και την εμπειρία ώστε να είναι αντικειμενικοί στις κρίσεις τους και παραγωγικοί στο έργο τους.

Επιπλέον, προτείνουμε τη δημιουργία ενός μητρώου αξιολογητών, ώστε να καλυφθεί όχι μόνο το συγκεκριμένο μέτρο αλλά και οι αξιολογήσεις των μελλοντικών έργων.

·         Β) Με το άρθρο 3 της υπ΄ αριθμ. 5719/3-6-2011 (ΦΕΚ 1145 Β΄) ΚΥΑ δόθηκε η δυνατότητα σύνταξης και υπογραφής τυποποιημένης αίτησης ενίσχυσης, συνολικού προϋπολογισμού έως και 50.000 € στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του Π.Α.Α. της Ελλάδας 2007 – 2013 από τους ενδιαφερόμενους αγρότες, χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, γεγονός που, επίσης, προκαλεί ερωτηματικά ως προς τη νομιμότητα και τη σκοπιμότητα αυτής της διαδικασίας.
Πιστεύουμε πως η μη ύπαρξη υπογραφής για σχέδια ύψους έως 50.000 ευρώ αποτελεί στην ουσία σπατάλη χρημάτων σε μια δύσκολη οικονομικά εποχή όπου οι πόροι είναι περιορισμένοι, αφού η όποια επιλογή της επένδυσης θα γίνει χωρίς κριτήρια και χωρίς στόχευση και αιτιολογημένη πρόταση για την αναγκαιότητα της.

 Η σύνταξη και η υλοποίηση των επενδυτικών Σχεδίων Βελτίωσης των γεωργικών εκμεταλλεύσεων από τους αγρότες χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, πέραν του ότι δεν διασφαλίζει τους ίδιους τους αγρότες για την ορθότητα του σχεδιασμού και των επιλογών τους, είναι αντιεπιστημονική, αντιαναπτυξιακή και αποτελεί παράβαση του άρθρου 9, παρ. 1, εδ. λα΄ & παρ. 2 του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄).
Για το λόγο αυτό θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο ποιες επενδύσεις θα ενταχθούν σε αυτό το επίπεδο, θα πρέπει δε να υπάρξει αιτιολογημένη έκθεση εκ μέρους των Γεωτεχνικών αξιολογητών που θα κρίνουν την σκοπιμότητα της επένδυσης.

Επισημαίνουμε εντούτοις πως αυτή η αστοχία δεν θα πρέπει να επαναληφθεί στα μελλοντικά Μέτρα που θα προκηρύξει η πολιτεία.

·         Γ) Η θέσπιση δικαιώματος υπογραφής από τους αποφοίτους των σχολών Τεχνολογίας Γεωπονίας δημιουργεί μια άνευ προηγουμένου στρέβλωση της αγοράς και καθιστά προβληματική την υποβολή αίτησης των ενδιαφερομένων. Πέρα από την διαφορετική φύση της εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι απόφοιτοι των ΣΤΕΓ, υπάρχει σαφής διαφοροποίηση της έννοιας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Γεωπονίας αφού σε κάθε περίπτωση υπάρχουν διαφορές στην προσέγγιση των όρων και στα προγράμματα σπουδών που αυτοί περιλαμβάνουν.  Έτσι φθάνουμε στο σημείο π.χ. οι Δασολόγοι να αποκλείονται από το δικαίωμα υπογραφής του Μέτρου ενώ οι δασοπόνοι ως απόφοιτοι ΣΤΕΓ να έχουν το δικαίωμα υπογραφής.  Θεωρούμε πως μια τέτοια προσέγγιση είναι προφανώς αντι-επιστημονική και πέρα από κάθε έννοια δικαίου καθώς και ενάντια στα συμφέροντα των δικαιούχων του Μέτρου.

·         Δ) Υπάρχει πρόβλημα με τον ορισμό ελάχιστης αμοιβής για τη σύνταξη και τεχνική στήριξη των αιτήσεων. Σε μια αγορά όπου πρέπει να υπάρχουν κανόνες από τη μια και υψηλή απαίτηση για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών από την άλλη, η μη ύπαρξη πρόβλεψης του ύψους της αμοιβής αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την επιτυχία του Μέτρου. Θεωρούμε πως άμεσα θα πρέπει να θεσπιστεί ελάχιστη αμοιβή και να υπάρξουν οι προϋποθέσεις έλεγχου εφαρμογής της.

Τέλος υπάρχουν και κάποια προβλήματα τεχνικής φύσεως τα οποία σας θέτουμε υπόψη:

·         Αν και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των σχεδίων βελτίωσης έχει οριστεί η 20/07/2011, υπάρχουν ακόμη και σήμερα προβλήματα που καθιστούν από δύσκολη έως αδύνατη την υποβολή των συγκεκριμένων σχεδίων. Συγκεκριμένα, υπάρχουν ασάφειες και αναπάντητα ερωτήματα σε πολλά κρίσιμα σημεία τα οποία θεωρούμε ότι πρέπει πρώτα να διευκρινιστούν και μετά να προχωρήσει η υποβολή των σχεδίων.
·         Η ηλεκτρονική υποβολή βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο, ενώ υπάρχουν προβλήματα στην εκτύπωση της.
·         Δεν υπάρχει αρκετός χρόνος, παρά τις παρατάσεις, για τους μελετητές να ετοιμάσουν τα σχέδια καθώς όλα είναι έωλα.

Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. παραθέτοντας τα παραπάνω προβλήματα, ως θεσμοθετημένος σύμβουλος της Πολιτείας, επισημαίνει ότι το Υπ.Α.Α.Τ. θα πρέπει να προβεί σε διορθωτικές κινήσεις έστω και τώρα και να δώσει τον απαιτούμενο χρόνο ώστε τα σχέδια βελτίωσης να κατατεθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή πληρότητα, προκειμένου πραγματικά να υπηρετήσουν τους στόχους για τους οποίους προκηρύχθηκαν.

Με τιμή,
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.


Σπυρίδων Μάμαλης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου