Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2011

Διαμαρτυρία ΓΕΩΤΕΕ Κ. Μακεδονίας η επιχειρούμενη απομάκρυνση των γεωτεχνικών από την πρωτογενή παραγωγή και τα προγράμματα του Π.Α.Α. της Ελλάδας 2007-2013

Με λύπη, απογοήτευση και έντονο προβληματισμό ενημερωθήκαμε για τα προβλεπόμενα στην δημοσιευθείσα υπ΄ αριθμ. 079833/2011 (ΦΕΚ Β΄ 2366/25-10-2011) ΚΥΑ για τις Γεωργοπεριβαλλοντικές ενισχύσεις στο πλαίσιο ορισμένων δράσεων του μέτρου 2.1.4 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α) 2007-2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής». Η εν λόγω ΚΥΑ και συγκεκριμένα στο άρθρο 4, παρ. 11, προβλέπει τη σύνταξη του Σχεδίου Περιβαλλοντικής Διαχείρισης (ΣΠΔ) είτε από τον ενδιαφερόμενο γεωργό ή κτηνοτρόφο, είτε από σύμβουλο (χωρίς να προσδιορίζεται η ιδιότητά του), ενώ για τα αντίστοιχα προγράμματα του ΕΠΑΑ-ΑΥ 2000-2006 κρίνονταν αναγκαία η ύπαρξη Γεωπόνου Συμβούλου, μέλους του ΓΕΩΤΕΕ, που αναλάμβανε τη σύνταξη του Καλλιεργητικού Σχεδίου της εκμετάλλευσης και την τεχνική υποστήριξη για την υλοποίησή του σε ό,τι αφορά θέματα της αρμοδιότητάς του. Η πρόβλεψη αυτή που ακυρώνει το ρόλο του γεωπόνου στα γεωργο-περιβαλλοντικά μέτρα είναι αντιεπιστημονική, αντιαναπτυξιακή, αποτελεί παράβαση του άρθρου 9, παρ. 2, εδ. ιε’ του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) και θα οδηγήσει σε εκτεταμένη φοροδιαφυγή καθώς:

  1. Το ΣΠΔ είναι το επιχειρησιακό σχέδιο της εκμετάλλευσης και θα πρέπει να συντάσσεται με βάση τις αρχές της γεωπονικής επιστήμης, εάν πράγματι επιθυμούμε να παράγουμε προϊόντα ανώτερης ποιότητας και να προστατέψουμε το περιβάλλον. Γι΄ αυτό το λόγο στο  ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) προβλέπεται ρητά στο άρθρο 9, παρ. 2, εδ. ιε΄ ότι για τη σύνταξη ενός ΣΠΔ είναι υποχρεωτική η απασχόληση, με αμοιβή, γεωπόνου με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή σύμβασης έργου ή συμβούλου. Συνεπώς, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και την επιστημονική δεοντολογία, η σύνταξη του ΣΠΔ δεν πρέπει να υλοποιείται από τον ενδιαφερόμενο γεωργό ή κτηνοτρόφο που δεν είναι γεωπόνος, μέλος του ΓΕΩΤ.Ε.Ε.
  2. Η ανωτέρω ΚΥΑ σε κανένα σημείο δεν εξειδικεύει την έννοια του συμβούλου, ούτε δίνεται κάποιος σχετικός ορισμός και συνεπώς, ο σύμβουλος θα μπορούσε να είναι ένας γεωπόνος, ένας βιολόγος, ένας μηχανικός, ένας λογιστής, ένας αιτησιογράφος, ο μπακάλης της γειτονιάς ή οποιοσδήποτε άλλος άσχετος που αυτοπροσδιορίζεται σύμβουλος.
  3. Ελάχιστοι έλληνες αγρότες είναι σε θέση να συμπληρώσουν μόνοι τους ένα ΣΠΔ ή ακόμη και το φάκελο με την αίτηση ενίσχυσης ή πληρωμής για τις γεωργοπεριβαλλοτνικές ενισχύσεις. Η συντριπτική πλειοψηφία των ενδιαφερομένων θα απευθυνθεί είτε σε γεωπόνο, είτε σε λογιστή, αιτησιογράφο ή κάποιο μέλος της οικογένειάς τους. Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής θα είναι για μεν τους γεωπόνους η παροχή της δυνατότητας να μην εκδώσουν απόδειξη παροχής υπηρεσιών και να φοροδιαφύγουν, για δε τους υπόλοιπους η παροχή της δυνατότητας και να εισπράξουν αφορολόγητα «μαύρα» χρήματα και να ενεργήσουν ανεύθυνα και αναρμόδια χωρίς το απαραίτητο επιστημονικό υπόβαθρο.
Δυστυχώς, όμως, οι παραπάνω διαπιστώσεις δεν είναι το αποτέλεσμα μιας άστοχης διατύπωσης ή ενέργειας του συντάκτη της ΚΥΑ, αλλά φαίνεται πως είναι το αποτέλεσμα της εισήγησης κάποιων «κακών» συμβούλων σας, οι οποίοι διακατέχονται από μια ολέθρια λαϊκιστική νοοτροπία που χαϊδεύει ψηφοθηρικά τους αγρότες και υπόσχεται μια γεωργία χωρίς το «κόστος» των γεωπόνων!!! Αυτό αποδεικνύεται από τα παρακάτω:
  1. Είχαμε έγκαιρα διατυπώσει τις αντιρρήσεις και τις θέσεις μας για το συγκεκριμένο θέμα κατά το στάδιο της διαβούλευσης και είχαμε λάβει προφορικές διαβεβαιώσεις ότι θα διορθώνονταν κατά την έκδοση της απόφασης.
  2. Παρόμοια λογική επικράτησε και στο άρθρο 3 της υπ΄ αριθμ. 5719/3-6-2011 (ΦΕΚ 1145 Β΄) ΚΥΑ όπου δόθηκε η δυνατότητα σύνταξης και υπογραφής από τους ενδιαφερόμενους αγρότες, χωρίς τη συμμετοχή γεωτεχνικού, τυποποιημένης αίτησης ενίσχυσης συνολικού προϋπολογισμού έως και 50.000 € στα πλαίσια του Μέτρου 121 «Εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» του ΠΑΑ της Ελλάδας 2007 – 2013.
  3. Παρόμοια λογική επικράτησε και στο νομοσχέδιο για τα γεωργικά φάρμακα, οπότε κατά την αρχική δημόσια διαβούλευση των κύριων διατάξεων του νομοσχεδίου, στην ιστοσελίδα «www.opengov.gr», προβλέπονταν η συνταγογράφηση των γεωργικών φαρμάκων από ειδικούς επιστήμονες (γεγονός που απέσπασε πολλά θετικά σχόλια). Όταν, όμως, δημοσιεύθηκε το πλήρες νομοσχέδιο, στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, δεν υπήρχε η θεσμοθέτηση της συνταγογράφησης και του ειδικού επιστήμονα συνταγογράφου, αλλά μόνο μια ασαφής αναφορά στην έννοια του συμβούλου, ως υποχρέωση απορρέουσα από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, χωρίς ρόλο και ουσία.
  4. Παρόμοια λογική επικράτησε και στο νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων όπου προβλέπεται η σύνταξη της σχετικής τεχνικής έκθεσης και η υποβολή της αίτησης της αδειοδότησης από τον ενδιαφερόμενο κτηνοτρόφο ή από μηχανικό ή από γεωτεχνικό, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 9, παρ. 2, εδ. ε΄ & ζ΄ και το άρθρο 13, παρ. 2. εδ. α΄ & γ’ του ΠΔ 344/29-12-2000 (ΦΕΚ 297 Α΄) είναι υποχρεωτική η απασχόληση, με αμοιβή, γεωπόνου ή κτηνιάτρου με σχέση εξαρτημένης εργασίας ή σύμβασης έργου ή συμβούλου.
Η πατρίδα μας, σήμερα, δοκιμάζεται από μια πρωτοφανή κρίση και η ανάπτυξη αποτελεί τη μόνη της διέξοδο. Ο πλούτος των φυσικών πόρων, η βιοποικιλότητα, η καταλληλότητα των εδαφοκλιματικών συνθηκών για την παραγωγή ευρέως φάσματος ποιοτικών γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων με έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα, το ανθρώπινο δυναμικό και ο πολιτισμός που είναι ζυμωμένος με τον τόπο, αποτελούν το πολυτιμότερο αλλά αναξιοποίητο μέχρι σήμερα, κεφάλαιο της Ελλάδας. Η εκμετάλλευση του εθνικού αυτού πλούτου πρέπει να γίνει με τη θέσπιση και την εφαρμογή ορίων και όρων που θα την καθιστούν βιώσιμη και αειφόρο, προστατεύοντας τη δημόσια υγεία και διατηρώντας την ισορροπία των οικοσυστημάτων. Η ανάπτυξη της πρωτογενούς παραγωγής και η ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος πρέπει να αποτελέσουν στρατηγική επιλογή της Πολιτείας για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
Για να επιτευχθεί, όμως, η ανάπτυξη στην πρωτογενή παραγωγή θα πρέπει να υπάρξει στροφή από το κυνήγι των επιδοτήσεων προς την ποιοτική παραγωγή και την εξωστρέφεια. Συνεπώς, ο ρόλος των γεωπόνων είναι απαραίτητος και καθοριστικός για να ευδοκιμήσει η αναπτυξιακή προοπτική. Βελτίωση της ποιότητας και αύξηση της αγροτικής παραγωγής χωρίς τους γεωπόνους δε μπορεί να γίνει και ούτε έχει ποτέ γίνει, από την εποχή του Θεόφραστου (372 π.Χ. – 285 π.Χ.) μέχρι σήμερα κι από το ένα άκρο του κόσμου μέχρι το άλλο.
Πιστεύουμε ότι το ζητούμενο του σχεδιασμού του ΥΠΑΑΤ θα πρέπει να είναι η στράτευση της γεωτεχνικής επιστήμης στην υπηρεσία του μεγάλου στοιχήματος της ορθολογικής ανάπτυξης της πρωτογενούς παραγωγής. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη γεωτεχνική έρευνα, εκπαίδευση και εφαρμογή, τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα, με τη θέσπιση κινήτρων, αλλά και αυστηρών ποινών για τους γεωτεχνικούς, ώστε ο έλληνας αγρότης να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας γεωτεχνικές υπηρεσίες. Σας διαβεβαιώνουμε ότι σε αυτή την προσπάθεια θα είμαστε οι πιο ένθερμοι αρωγοί και συμπαραστάτες σας.
Αν, όμως, επιλέξετε τον εύκολο δρόμο της χειραγώγησης της ψήφου των αγροτών σε βάρος της ανάπτυξης της χώρας, τότε θα μας βρείτε όλους ενωμένους απέναντί σας. Σε αυτή την περίπτωση, θα κινητοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις για την ενημέρωση της κοινής γνώμης και θα θεραπεύσουμε τη λογική και τη νομιμότητα με κάθε πρόσφορο τρόπο.

Με τιμή,
 Για τη Δ.Ε.

Ο Πρόεδρος                                                             Ο Γεν. Γραμματέας

Δρ. Αθανάσιος Σαρόπουλος                                            Μάξιμος Πετρακάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου