Παρασκευή 8 Ιουνίου 2012

Ελλειπής ο εκσυγχρονισμός γεωργικών εκμεταλλεύσεων

Προχειρότητα ως προς την εφαρμογή των προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των γεωργικών εκμεταλλεύσεων (μέτρο 121) καταλογίζει το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη - μέλη, τονίζοντας ότι το εν λόγω μέτρο θα ήταν επιτυχέστερο εάν οι στόχοι του επικεντρώνονταν περισσότερο στις προτεραιότητες της ΕΕ και τις ειδικές ανάγκες των κρατών - μελών.

Στην ειδική έκθεσή του αριθ. 8/2012 το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το μέτρο 121 «εκσυγχρονισμός των γεωργικών εκμεταλλεύσεων» έχει τη δυνατότητα να εξασφαλίσει καλύτερη χρήση των πόρων, εάν γίνει καλύτερη στοχοθέτηση των διαθέσιμων κεφαλαίων.


Μολονότι το μέτρο επιτύγχανε τον ονομαστικό του στόχο του εκσυγχρονισμού, αυτό είναι σχεδόν αναπόφευκτο, καθώς κάθε επένδυση ή αγορά νέου εξοπλισμού έχει ως αποτέλεσμα, ως ένα βαθμό, τον εκσυγχρονισμό. Ο σχετικός έλεγχος επιδόσεων αποσκοπούσε στο να εξετάσει κατά πόσον η βοήθεια της ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό των γεωργικών εκμεταλλεύσεων διοχετεύεται με γνώμονα τις προτεραιότητες της ΕΕ και τις ειδικές ανάγκες των κρατών - μελών.


Αν και ορισμένα από τα κράτη - μέλη στα οποία διενεργήθηκε έλεγχος κατευθύνουν τις δαπάνες τους με γνώμονα ως επί το πλείστον τις προτεραιότητες της ΕΕ και τις δικές τους ειδικές ανάγκες, εφαρμόζοντας διαδικασίες επιλογής για την επιλογή των καλύτερων έργων, άλλα δεν ενεργούν κατ αυτό τον τρόπο, είτε επειδή τα συστήματα στοχοθέτησης που διαθέτουν είναι ανεπαρκή είτε επειδή δεν εφαρμόζουν στην πράξη τα ορθά κριτήρια επιλογής που είχαν ορίσει.

Αυτή η έλλειψη στοχοθέτησης σε επίπεδο κρατών μελών καθίσταται εντονότερη από το γεγονός ότι η Επιτροπή ενέκρινε ορισμένα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης (ΠΑΑ) στο πλαίσιο των οποίων είτε η ενίσχυση δεν είχε στοχοθετηθεί επαρκώς είτε δεν είχε προσδιοριστεί η διαδικασία ή τα κριτήρια που έπρεπε να εφαρμόζονται για την επιλογή των έργων.

Επιπλέον, οι διαδικασίες για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και της αειφορίας μιας εκμετάλλευσης ή του επενδυτικού έργου δεν ήταν αποτελεσματικές σε όλα τα κράτη μέλη, ενώ η δυνητική αποτελεσματικότητα της επιπλέον χρηματοδότησης για την περαιτέρω ενίσχυση συγκεκριμένων προτεραιοτήτων της ΕΕ δεν επιτεύχθηκε λόγω απουσίας αποτελεσματικών μηχανισμών στοχοθέτησης.

Όσον αφορά τα αποτελέσματα του μέτρου 121, το σύστημα πληροφόρησης δεν παράγει συναφή ή αξιόπιστα πληροφοριακά στοιχεία τα οποία να διευκολύνουν την παρακολούθηση των αποτελεσμάτων του μέτρου και να αποδεικνύουν τη συμβολή του στην επίτευξη των προτεραιοτήτων της ΕΕ.

Συστάσεις

Στις συστάσεις τις οποίες απηύθυνε το ΕΕΣ στην Επιτροπή και οι οποίες απέβλεπαν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του μέτρου 121 περιλαμβάνεται:

* Η μη έγκριση των ΠΑΑ εκτός εάν στο πλαίσιό τους καταδεικνύεται ότι η ενίσχυση αποβλέπει σε συγκεκριμένους στόχους και ότι αυτά περιλαμβάνουν σαφή και συναφή κριτήρια επιλογής για την αντιμετώπιση των προτεραιοτήτων της ΕΕ και των εθνικών ή περιφερειακών αναγκών.

* Η εξασφάλιση για την προσεχή περίοδο προγραμματισμού συναφών και αξιόπιστων πληροφοριών.

* Η πρόταση, κατά περίπτωση, νομοθετικών κειμένων για τη στόχευση συγκεκριμένων προτεραιοτήτων στους υποκείμενους κανονισμούς της ΕΕ, προκειμένου να εξασφαλίζεται ότι η χρηματοδότηση έχει ένα επιπλέον αποτέλεσμα.

Παράλληλα, στα κράτη μέλη συνιστάται να θεσπίσουν αποτελεσματικές διαδικασίες, ανάλογες προς τον κίνδυνο, ώστε να εξασφαλίζεται ότι οι επιχορηγήσεις δεν χορηγούνται για έργα σχετικά με τα οποία εγείρονται αμφιβολίες ως προς την οικονομική βιωσιμότητα της επένδυσης ή την αειφορία της εκμετάλλευσης.

Η ΕΕ θέσπισε μια κοινή πολιτική αγροτικής ανάπτυξης, γνωστή επίσης ως «δεύτερος πυλώνας» της κοινής γεωργικής πολιτικής («ΚΓΠ»). Η πολιτική αυτή εφαρμόζεται μέσω πολυετών περιόδων προγραμματισμού. Η τρέχουσα περίοδος διαρκεί από το 2007 έως το 2013, οι δε πληρωμές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2015. Η πολιτική βασίζεται στην αρχή της συγχρηματοδότησης: τα κονδύλια της ΕΕ συμπληρώνονται από εθνική, καθώς και από ιδιωτική χρηματοδότηση.

Η ΕΕ συγχρηματοδοτεί πράξεις μέσω του Ευρωπαϊκού Γεωργικού Ταμείου Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ), για τις οποίες είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, για την περίοδο προγραμματισμού 2007-2013, 96 δισεκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει συμπληρωματική χρηματοδότηση ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ περίπου, που διατέθηκε μετά τον «διαγνωστικό έλεγχο» και το ευρωπαϊκό σχέδιο για την ανάκαμψη της οικονομίας (ΕΣΑΟ).

Το μέτρο 121 χρηματοδοτεί επενδύσεις σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις. Οι επενδύσεις αυτές μπορούν να κυμαίνονται από απλά αντικείμενα, όπως γεωργικά εργαλεία και ξύλινα κιβώτια οπωροκηπευτικών, έως πολυσύνθετα έργα, όπως εγκαταστάσεις βιοαερίου. Ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός του στην ΕΕ ανέρχεται συνολικά σε 11,1 δισεκατομμύρια ευρώ (η χρηματοδότηση γίνεται από το ΕΓΤΑΑ), ποσό το οποίο αντιστοιχεί, για το σύνολο της περιόδου προγραμματισμού 2007-2013, στο 11 % περίπου του συνόλου των προγραμματισμένων δαπανών από την ΕΕ για την αγροτική ανάπτυξη στην ΕΕ. Όλα τα κράτη μέλη επέλεξαν να κάνουν χρήση του μέτρου 121.

Πηγή : Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου