Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

ΓΕΩΤΕ.Ε./Α.Μ.: Πρόταση για σύστημα καταγραφής των Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων του Υπ.Α.Α.Τ.

        Διαβίβαση απόψεων - προτάσεων για την βελτίωση του συστήματος καταγραφής των Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων»

Η Διοικούσα Επιτροπή του Παραρτήματός μας σε πρόσφατη συνεδρίαση της και αφού μελέτησε την κοινά επεξεργασμένη πρόταση από τους Προέδρους των παραρτημάτων του ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας κ. Μυστακίδη Ζαφείρη και Κεντρικής Ελλάδος κ. Γεωργιάδη Ιωάννη και καθώς και από ομάδα γεωπόνων - ιδιοκτητών καταστημάτων από Έβρο, Καβάλα, Ημαθία, Πέλλα, Λάρισα, Καρδίτσα, Φθιώτιδα, Κορινθία, Αργολίδα, Λακωνία, αποφάσισε ομόφωνα ότι συμφωνεί με αυτήν και θα την κοινοποιήσει με τη σειρά της στην ηγεσία του ΥΠΑΑΤ και σε κάθε άλλον ενδιαφερόμενο.
Συνημμένα ακολουθεί το πλήρες κείμενο των προτάσεων...
αυτών για τη βελτίωση του συστήματος καταγραφής των Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων»


Ο Πρόεδρος της Δ.Ε.
του ΓΕΩΤΕ.Ε.
Ανατολικής Μακεδονίας
 
Ζαφείρης Μυστακίδης

ΘΕΜΑ: «ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΦΠΠ
ΤΟΥ ΥΠΑΑΤ»
(Κοινά επεξεργασμένη πρόταση από τους Προέδρους των παραρτημάτων του ΓΕΩΤΕΕ Ανατολικής Μακεδονίας κ. Μυστακίδη Ζαφείρη, Κεντρικής Ελλάδος  κ. Γεωργιάδη Ιωάννη και καθώς  και από ομάδα γεωπόνων - ιδιοκτητών καταστημάτων από Έβρο, Καβάλα, Ημαθία, Πέλλα, Λάρισα, Καρδίτσα, Φθιώτιδα, Κορινθία, Αργολίδα και Λακωνία)
Η συνταγογράφηση – καταγραφή αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα του Γεωπονικού κόσμου τόσο των 2000 περίπου συναδέρφων ιδιοκτητών καταστημάτων πώλησης ΦΠΠ όσο και των εμπλεκομένων στη διακίνηση ΦΠΠ και αγροτικών προϊόντων. Μπορεί και πρέπει να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για την ορθολογική διαχείριση των Γεωργικών Φαρμάκων στην ασφαλή διαδικασία παραγωγής γεωργικών προϊόντων, ιδιαίτερα στις μέρες μας που τα περισσότερα φυτικά προϊόντα πρέπει να είναι ολοκληρωμένης διαχείρισης ή βιολογικής καλλιέργειας, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια καταναλωτή και παραγωγού, καθώς και η προστασία του περιβάλλοντος, με υπέρτατο στόχο την αειφόρο γεωργία.
Η καταγραφή επίσης στα πλαίσια εφαρμογής συστημάτων παραγωγής είτε αναφερόμαστε σε εθνικά πρότυπα είτε σε διεθνή μπορεί να αποτελέσει το βασικό εργαλείο της ιχνηλασιμότητας, άρα και διαβατήριο εισόδου των αγροτικών και κατ΄ επέκταση των μεταποιημένων προϊόντων σε απαιτητικές αγορές του εξωτερικού.
Άλλωστε το υφιστάμενο πλαίσιο διάθεσης των φ.π. στη χώρα μας προϋπέθετε την παρουσία και τη συμβουλή υπεύθυνου επιστήμονα/γεωπόνου πολύ πριν την υιοθέτηση του συμβουλευτικού μοντέλου από την Ε.Ε. δια της οδηγίας 128/2009 για την ορθολογική χρήση των φ.π.. Για τους σκοπούς της οποίας από 1/1/2014 ισχύει η υποχρεωτική ηλεκτρονική καταγραφή των πωλήσεων των Γεωργικών Φαρμάκων, η οποία στις περιπτώσεις συμβουλής και πώλησης από τον υπεύθυνο επιστήμονα των καταστημάτων φ.π. δύναται να επέχει και θέση συμβουλής χρήσης των γεωργικών φαρμάκων/συνταγής. Κρίνουμε λοιπόν σκόπιμο να καταδείξουμε κάποια προβλήματα - θέματα που παρουσιάστηκαν κατά την αρχική εφαρμογή της ηλεκτρονικής καταγραφής:
1.   Θέματα εμπιστευτικότητας των στοιχείων που συλλέγονται, όπως ορίζεται από τους κανονισμούς 1185/2009 για τα στατιστικά των γεωργικών φαρμάκων (άρθρο 3 σημείο 4) και 223/2009 γενικά για τις ευρωπαϊκές στατιστικές (άρθρο 20): Ποιά είναι τα ‘κανονιστικά, διοικητικά, τεχνικά και οργανωτικά μέτρα’ που έλαβαν οι αρμόδιες αρχές για την ‘φυσική και λογική προστασία’ των συλλεγόμενων ‘απόρρητων’ στοιχείων; Ποιός διαχειρίζεται αυτήν την βάση δεδομένων και τι πρόσβαση στα στοιχεία αυτής έχουν οι δυο ιδιωτικές εταιρείες που αναγράφονται σε κάθε έντυπο λιανικής πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων, μήπως κάτι τέτοιο δεν συνάδει με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία;
2.   Θέματα συλλογής στοιχείων που δεν αντιστοιχούν σε σκοπούς της ορθολογικής χρήσης των φ.π.: καθώς στο έντυπο καταγραφής της λιανικής πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων αναγράφεται και το εμπορικό όνομα του Γεωργικού Φαρμάκου, ποιός είναι άραγε ο σκοπός όταν, όσον αφορά την ασφάλεια, ζητούμενο είναι η καταγραφή της δραστικής ουσίας του (ιδιαίτερα όταν θα εφαρμοσθεί η συνταγογράφηση), ή σε μία μελλοντική έκδοση και τα υπόλοιπα ρυθμιζόμενα από την νομοθεσία στοιχεία της σύνθεσης του φ.π. (safeners και synergists σύμφωνα με τον κανονισμό 1107/2009 για τις εγκρίσεις των φ.π.);
3.   Θέματα συνεργασίας των πεδίων της ψηφιακής πλατφόρμας του ΥΠΑΑΤ: καθώς στην ψηφιακή υπηρεσία δημιουργίας του εντύπου λιανικής πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ εμπορικού σκευάσματος / εγκεκριμένης καλλιέργειας / και κύριου αιτίου χορήγησης με αποτέλεσμα τα λάθη να είναι πολλά και συχνά.
4.   Θέματα εργονομίας και ευελιξίας της ψηφιακής πλατφόρμας του ΥΠΑΑΤ: εφόσον η πιθανότητα λάθους όπως προαναφέρθηκε είναι μεγάλη θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης και επανέκδοσης του εντύπου λιανικής πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων.
5.   Θέματα πληρότητας των στοιχείων της ψηφιακής πλατφόρμας του ΥΠΑΑΤ: καθώς η βάση δεδομένων των Γεωργικών Φαρμάκων του Υπουργείου είναι ελλιπής.
6.   Θέματα ‘φιλικότητας ως προς τον χρήστη’ της ψηφιακής πλατφόρμας του ΥΠΑΑΤ: καθώς το επιλεγμένο περιβάλλον εργασίας απέχει πολύ από άλλες εφαρμογές που κυκλοφορούν για διάφορους σκοπούς.
7.   Θέμα σκοπιμότητας καταγραφής των πωλήσεων σε πραγματικό χρόνο επί απομακρυσμένης ψηφιακής πλατφόρμας: ποιός είναι ο σκοπός της on-line καταγραφής των Γεωργικών Φαρμάκων μέσω διαδικτυακής απομακρυσμένης πλατφόρμας, ιδιαίτερα όταν παραμένουν ανεπίλυτα τα ανωτέρω προβλήματα, ενώ παράλληλα η προσβασιμότητα στις ψηφιακές υπηρεσίες υπόκεινται στις διαφοροποιήσεις των υποδομών ανά περιοχή της χώρας μας, με μεγάλη πιθανότητα το σύστημα να αδυνατεί να ανταπεξέλθει στις πραγματικές συνθήκες τις αγοράς των φ.π. με τις εποχιακές κορυφώσεις.
8.   Θέμα οικονομικότητας και προφύλαξης από τα λάθη κατά τη καταγραφή: καθώς κάποια από τα ζητούμενα στοιχεία κατά την καταγραφή υπάρχουν τόσο στο τιμολόγιο όσο και μελλοντικά στη συνταγή, πρέπει να προβλεφθεί η μοναδικότητα της καταγραφής του κάθε στοιχείου και να μην υπάρχει ανάγκη τριπλοεγγραφής.
Προκειμένου να επιλυθούν όλα τα ανωτέρω προβλήματα προτείνουμε να υπάρξει σύνδεση των τιμολογίων που εκδίδονται από τα καταστήματα λιανικής πώλησης Γεωργικών Φαρμάκων με την ηλεκτρονική καταχώρηση και αργότερα με τη μελλοντική συνταγογράφηση. Αυτό μπορεί να γίνει με την προσθήκη κάποιων «πεδίων» στη φόρμα των τιμολογίων έτσι ώστε να προστεθούν πληροφορίες επιπλέον από αυτές που αναγράφουν και απαιτούνται από την ηλεκτρονική καταχώρηση. Συγκεκριμένα προτείνουμε την προσθήκη επιπλέον πεδίων που θα περιέχουν:
·      Το μέγεθος και η μονάδα μέτρησης της κάθε συσκευασίας, τα οποία αυτόματα μπορεί να καταχωρούνται από τα στοιχεία του προϊόντος.
·      Οι εγκεκριμένες καλλιέργειες και το φάσμα δράσης / εχθροί σύμφωνα με την ενημερωμένη βάση του ΥΠΑΑΤ.
·      Η περιοχή χρήσης του γεωργικού φαρμάκου, όταν αφορά σε οριοθετημένη από τις τοπικές αρμόδιες αρχές ευαίσθητη περιοχή (επιφανειακά ύδατα, γειτνίαση με κατοικίες, περιοχές natura , κλπ).
Όσον αφορά την on-line καταχώριση των πωλήσεων των Γεωργικών Φαρμάκων αυτή θα πρέπει να μπορεί να γίνεται μέσω τοπικά εγκατεστημένου σε κάθε μαγαζί λογισμικού πακέτου (πιθανόν από επεκτάσεις στα υφιστάμενα εμπορικά πακέτα / software) με τρόπο αυτόματο ώστε να ξεπερνιούνται οι αδυναμίες των υποδομών διασύνδεσης, το οποίο μάλιστα θα είναι συμβατό με την υφιστάμενη ψηφιακή πλατφόρμα του ΥΠΑΑΤ, ενώ θα ενημερώνεται συνέχεια από την βάση των εγκεκριμένων φπ που επίσης τηρείται στο ΥΠΑΑΤ.
Η πρόταση μας είναι απλή και εφαρμόσιμη με την εγκατάσταση ενός μηχανισμού παρόμοιο με αυτό της καταγραφής από το TAXIS (μηχανή Ζ) στο τέλος κάθε ημέρας να προωθούμε τα δεδομένα στη βάση του ΥΠΑΑΤ διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τόσο την απρόσκοπτη λειτουργία των καταστημάτων μας, ανεξάρτητα από την ποιότητα της ψηφιακής σύνδεσης σε κάθε περιοχή, άλλα και τους σκοπούς του ΥΠΑΑΤ για καθημερινή καταγραφή των δεδομένων. Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν τη συνεργασία των δύο εταιρειών διαχείρισης της βάσης δεδομένων με τις εταιρείες παροχής εμπορικών πακέτων στα καταστήματα, τέλος η παραπάνω πρόταση δεν ακυρώνει το υφιστάμενο από το ΥΠΑΑΤ σύστημα καταγραφής, το οποίο εφόσον βελτιωθεί στα προαναφερθέντα στοιχεία μπορεί να χρησιμοποιείται από όποιον συνάδερφο το επιθυμεί
Τέλος θα προτείναμε αν κάποιος θέλει να χρησιμοποιεί την πλατφόρμα του ΥΠΑΑΤ, όπως αυτή είναι στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ, αυτή να παραμείνει λειτουργική και προσβάσιμη με τις απαραίτητες βελτιώσεις που αναφέραμε παραπάνω.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου